Konsert 5. januar 2025

 

 

 

 

 

Klikk her for billetter

Velkommen til et spennende møte mellom norske og europeiske middelaldertradisjoner. Med seg har Consortium Vocale Liv Ulvik, vokal, Inga Margrete Aas, kontrabass, Rolf Lislevand, lutt og Nils Økland, fele.
Kjenner du noen av de medvirkende? kontakt dem for promokode til vennepris.

Medvirkende:
Liv Ulvik
er en allsidig og erfaren sanger som har fordypet seg i den norske solosangtradisjonen med mastergrad fra Norges musikkhøgskole. Hun deltar i en rekke ulike tradisjonelle musikk- og crossover-prosjekter med jazz, tidlig musikk, samtidsmusikk og tradisjonell musikk fra andre deler av verden. Hun har holdt konserter rund om i verden med grupper som Eplemøya songlag, La Chimera og Al Andaluz og har vært sanglærer på musikkakademiet på Zanzibar. Hun har også markert seg som komponist og tekstforfatter og som nyskapende arrangør av norsk tradisjonsmusikk.

Inga Margrete Aas
bor og virker i Oslo som musiker, improvisatør og komponist. Som utøver kan du finne henne med kontrabass i improvisasjonsduoen Vilde&Inga eller i det klassiske kammerorkesteret Ensemble Allegria, og du finner henne med viola da gamba i fri-folk bandet O. Utgivelser fra de siste årene inkluderer blant annet: Vilde&Inga – How Forests Think (2020 SOFA MUSIC), O – Firstness (2022 dBUT inter@mbience), Ensemble Allegria – Britten/Hagen/Strauss (2023). Som komponist skriver hun for tiden musikk til ensemblene Musica Vitae, Boyes musikkompani og Tøyen fil og klafferi.

Rolf Lislevand
er en norsk luttenist og er regnet som en av Norges ledende tidligmusikere, både som utøver og som lærer. Han spiller også barokkgitar og mandolin.
Lislevand er dypt involvert i det som kalles historisk informert oppføringspraksis, der også improvisasjon vektlegges. Dette er dokumentert gjennom en rekke plateinnspillinger med musikk hovedsakelig fra 1600- og 1700-tallet, der han medvirker både som kammermusiker, ofte sammen med sitt Ensemble Kapsberger, og som soloutøver. Flere av innspillingene er gjort sammen med gambisten og dirigenten Jordi Savall der musikken til filmen Tous les matins du monde (Alle årets dager) fra 1991 ble en bestselger. Lislevand samarbeider også med jazzmusikere.

Nils Økland
er violinist, komponist og improvisatør som krysser sjangergrenser og bygger broer mellom folkemusikk og kunstmusikk. Økland lærte å spille hardingfele i studietiden av Sigbjørn Bernhoft Osa og Knut Hamre, og hardingfela er blitt hovudinstrumentet hans. Økland spiller òg viola d’amore.
Økland var musikalsk leder for Ole Bull Akademiet på Voss i perioden 1989–1995 og har etter dette arbeidet som frilansmusiker med base i Haugesund.

Consortium Vocale Oslo
er et vokalensemble tilknyttet Oslo Domkirke. Ensemblet ble dannet i 1985 og har siden 1998 spesialisert seg på gregoriansk sang. Consortium Vocale har utgitt syv CDer med gregoriansk innhold, blant dem må nevnes Historia Sancti Olavi, en vitenskapelig begrunnet helhetlig versjon av Olavsmusikken. Ensemblet har hyppige gjesteopptredener i inn- og utland. Foruten flere land i Europa har de i senere år også besøkt Etiopia og Korea. I 2024 medvirket gruppen i «Moster 2024», markering av 1000- års jubileet for Kristenretten i Norge. I høst deltok de på Olavsfestdagene i Roma. Consortium Vocale har tidligere samarbeidet med musikere som bl. a. Trio Mediæval, Berit Opheim, og Tord Gustavsen samt kveldens medvirkende Rolf Lislevand og Nils Økland.it Opheim, og Tord Gustavsen samt kveldens medvirkende Rolf Lislevand og Nils Økland


Draumkvedet er fortellingen om Olav Åsteson, som en julaften faller i så dyp søvn at han ikke våkner før trettendedag jul.

I drømme har Olav reist over brua som skiller de levendes land fra dødsriket, han har sett glimt av både helvete og himmelriket, og han har møtt jomfru Maria. I et dommedagssyn har han sett St. Mikael og Kristus selv dømme menneskenes sjeler i kamp med Djevelen og fått kjennskap til deres skjebne etter døden. Da Olav endelig våkner, rir han til kirken i all hast for å fortelle om alt dette.

Trettendedag jul var en stor festdag i kirken i middelalderen: Epiphania Domini, Herrens åpenbaring, ble feiret til minne om at Kristus var kommet til verden som konge. På akkurat denne dagen, 6. januar, synges det om de hellige tre konger som kom for å hylle Jesusbarnet med gaver, og presten leste den samme historien fra evangeliet.

Vår tidligste kirkemusikk, den gregorianske sangen, var felles for hele Vest-Europa. Etter mange hundre år med denne enstemte sangen i kirken, forgrenet musikken i senmiddelalderen seg i flere stemmer og med ulike instrumenter. I denne konserten møter Draumkvedet både gregorianikk og flerstemt middelaldermusikk.