«Historia Sancti Olavi»
Sanger fra Olavsofficiet
Consortium Vocale Oslo
dir. Alexander M. Schweitzer
Graces & Voices
dir. Adrija Čepaitė og Antanina Kalechyts
Booklet
Bakgrunnsinformasjon , tekster og oversettelser
høy oppløsning for print
lav oppløsning for å se på nettet
Historia Sancti Olavi omfatter mer enn 30 sanger. Disse ble sunget i Norge i over 300 år, knyttet til tidebønnene under festdagen for Olav den hellige 29. juli. De tidligste, ufullstendige kildene til olavsofficiet er fra 1200-tallet. Denne innspillingen tar utgangspunkt i et fullstendig manuskript fra omkring 1520 som nå oppbevares ved Kungliga biblioteket i Stockholm.
I Historia Sancti Olavi samarbeider Consortium Vocale Oslo med ensemblet
Graces & Voices. Innspillingen er en del av Lifelong Learning/Leonardo da Vinci, et EU-program som studerer nasjonale videreføringer av den gregorianske kirkemusikken.
Utgivelsen ble presentert med konsert i Oslo Domkirke 16. september kl. 19.00 i forbindelse med arrangementet Oslo Kulturnatt
Mer om innspillingen
Bestill og lytt til eksemper her
Fra NRK «Spillerom» 23.09.2016 – om Olavsprosjektet
«Mirabilia fecit Dominus»
«Søndagene XXI-XXV and XXXII i det liturgiske år
i gregoriansk sang»
Innspilt i Nikolaikirken, Granavollen, Norge
Booklet
Informasjon, bestill og lytt til eksempler her
Noen bilder fra innspillingene
Utgitt på EOS september 2016
EOS 978-3-8306-7819-9
«Salvum me fecit»
– Søndagene VI-X i det liturgiske år
i gregoriansk sang
Melodiene fra 6. til 10. søndag i kirkeåret daterer seg til glansdagene til gregoriansk sang i 8. til 10. århundre. De er mesterlige musikalske uttrykk for de underliggende liturgiske tekster.
EOS 978-3-8306-7784-0
Utgitt: mars 2016
Informasjon, bestill og lytt til eksempler her
Booklet
“Resurrexi”
– Påskehøytiden i gregoriansk sang
Gregoriansk repertoar fra påskenatt, messene for første og andre påskedag, samt andre og tredje søndag i påsken. Innspilt i den vakre middelalderkirken St. Stephan i Tyskland
Utgitt: mars 2013
Informasjon, bestill og lytt til eksempler her
“Vultum tuum”
– Maria i gregoriansk sang
Musikken på denne CD ineholder de eldste spor av sanger viet Jomfru Maria. De er fra gullalderen i gregoriansk sang. Tittelen “Vultum tuum” markerer inngangen til festtiden “Maria Guds mor” (8. juledag). Consortium Vocale baserer sin tolkning på reglene i greoriansk semiololgi og støtter seg til de eldste tematiske manuskripter. Orgelstykkene spilles av Kåre Nordstoga, organist i Oslo Domkirke siden 1984, og er inspirert av den unike melodiske melodiske rikdom i de gregorianske temaer samt av den fargerike klangverden til orgelet i St. Ottilien. Utgitt desember 2008
Informasjon, bestill og lytt til eksempler herhttps://www.eos-audio.com/vultum-tuum/#hoerprobe
“Exaudiam Eum”
– Gregoriansk sang fra fastetiden og den stille uke
Den gregorianske sangen med sin altofmfattende og poetiske spiritualitet, henvender seg til menneskets dypere lag. Middelalderens munker både komponerte og fremførte sangene som en integrert del av sitt daglige arbeid med den hellige skrift. Opp gjennom århundrene har gregoriansk sang beriket og utdypet kirkens liturgi, og den har vært en kilde til inspirasjon i alle epoker av den vestlige musikkhistorien. Under ledelse av Alexander M. Schweitzer presenterer Consortium Vocale fastetidens fem søndager, palmesøndag og langfredag, innspilt i middelalderkirken på Ringsaker.
Super Audio-CD 5.0 SURROUND + STEREO produsert i DXD
(Digital eXtreme Definition)
Utgitt 20. mars 2007 (2L43SACD)
Mer informasjon, nedlastinger og omtaler her
Lytt og kjøp her
Lydfil: Crux fidelis
Lydeksempler og bestilling fra platekompaniet her
Omtale AISCgre og 6moons
–
“Laus mea Dominus”
Utgitt 2002 (Gaudeamus: CDGAU304)
lydklipp
bestill her
Denne innspillingen representerer i følge bookleten de “første fruktene” av Consortium Vocales arbeid med gregoriansk sang. Hvis dette er de første fruktene, håper jeg at jeg kan ta del i modningen, for dette er gregoriansk sang i sin mest raffinerte, menlikevel uttrykksfulle form.
– David Vernier, ClassicsToday.com
Framførelsen til denne gruppen er svært homogen, lyden er balansert, myk og behagelig. Tolkningen er basert på grunnlag av semiologi; frasering og motiv følger gjennom teksten deres.
– Henry Rumpholrst aiscgre.de
www.aiscgre.de/publikationen/tt10.html
Korte lydeksempler